ΖΙΓΚΜΟΥΝΤ ΜΠΑΟΥΜΑΝ«Το να σκεφτόμαστε κοινωνιολογικά σημαίνει ότι καταλαβαίνουμε περισσότερο τους ανθρώπους γύρω μας, κατανοούμε τις ελπίδες τους και τις επιθυμίες τους, τις ανησυχίες και τα προβλήματά τους».

Standard

κατάλογος

Ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν γεννήθηκε στο Πόζναν της Πολωνίας το 1925. Σε ηλικία 18 ετών κατετάγη στον Ελεύθερο Πολωνικό Στρατό και πολέμησε ενάντια στη ναζιστική κατοχή. Παρέμεινε στον στρατό και μετά τη λήξη του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, αλλά τελικά αποστρατεύτηκε εξαιτίας της αντισημιτικής εκκαθάρισης. Σήμερα είναι ομότιμος καθηγητής κοινωνιολογίας στα Πανεπιστήμια του Λιντς και της Βαρσοβίας.

Τρεις συνεντεύξεις του που μιλά για θέματα ιδιαίτερα επίκαιρα στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε: την αβεβαιότητα και την αστάθεια, την αλληλεγγύη και τα δίκτυα ή κοινότητες, τον καταναλωτισμό, την εξουσία και την δυνατότητα άσκησης πολιτικής από τις κυβερνήσεις σε εθνικό επίπεδο. Είναι, όμως, «βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος και μακροπρόθεσμα αισιόδοξος.» Παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον, άσχετο αν μπορεί κανείς να διαφωνεί με ορισμένες από τι απόψεις του.

1η 09.09.2007
Σύμφωνα με τον Μπάουμαν, στη ρευστή εποχή μας τίποτε δεν μπορεί ή δεν πρέπει να θεωρείται συμπαγές. Ολα τείνουν ή οφείλουν να είναι παροδικά, εφήμερα, βραχύβια. Αυτό που έχει σήμερα αξία, για τον ακατάβλητο homo consumens, είναι το βραχυπρόθεσμο, η νέα αφετηρία, η πλαστικότητα της ύπαρξης. Οι καιροί επιτάσσουν την ευελιξία, την αδιάλειπτη ετοιμότητα για μια νέα αρχή, τη δυνατότητα αυτόματης αδρανοποίησης των όποιων δεσμών. Αλλωστε, οι δεσμοί συνιστούν τροχοπέδη, εμποδίζουν την αλλαγή, καθώς -απαιτώντας τη σταθερότητα και την αφοσίωση- μας καθιστούν δύσκαμπτους.
Read more: http://www.kathimerini.gr/297360/article/politismos/arxeio-politismoy/anazhtwntas-eley8eria-me-asfaleia

2η 04/08/13
Στην τωρινή του κατάσταση το κράτος στερείται των μέσων και των πόρων ώστε να εκπληρώσει το καθήκον για αποτελεσματική επιτήρηση και έλεγχο των αγορών, για να μη μιλήσουμε για την αναγκαία ρύθμιση και τον χειρισμό τους. Η εμπιστοσύνη στην ικανότητα του κράτους να ανταποκριθεί βασίζεται στην προϋπόθεση ότι και οι δύο συνθήκες του αποτελεσματικού μάνατζμεντ της κοινωνικής πραγματικότητας –η εξουσία και η πολιτική– βρίσκονται στα χέρια του κράτους, το οποίο πρέπει να είναι κυρίαρχος αφέντης εντός των γεωγραφικών του ορίων: «εξουσία» σημαίνει η ικανότητα να φέρει εις πέρας τις υποθέσεις, ενώ «πολιτική» σημαίνει η ικανότητα να αποφασίζει ποια πράγματα πρέπει να γίνουν.
Read more: http://www.efsyn.gr/?p=85033

3η 13/01/2014
Μέχρι το 1970, υπήρχε μια κυρίαρχη κουλτούρα αποταμίευσης και οι άνθρωποι δεν ξόδευαν χρήματα αν δεν τα είχαν προηγουμένως κερδίσει. Μετά το 1970, και με τη συνδρομή πολιτικών, όπως ο Ρέϊγκαν, η Θάτσερ και θεωρητικών όπως ο Φρίντμαν, το καπιταλιστικό σύστημα αντιλήφθηκε ότι υπήρχε παρθένο έδαφος που μπορούσε να κατακτηθεί. Η Ρόζα Λούξεμπουργκ ήταν αυτή που είχε πει ότι ο καπιταλισμός αναζωογονείται μέσω νέων παρθένων περιοχών. Αλλά προέβλεψε λανθασμένα ότι όταν το σύστημα κατακτήσει όλα τα παρθένα εδάφη θα καταρρεύσει. Αυτό που δεν προέβλεψε ήταν ότι ο καπιταλισμός θα αποκτούσε την ικανότητα να δημιουργεί τεχνητές παρθένες περιοχές και να τις κατακτά. Μία από αυτές είναι οι άνθρωποι που δεν έχουν χρέη. Έτσι εφευρέθηκαν οι πιστωτικές κάρτες.
Read more: http://www.epohi.gr/portal/theoria/15828-zigkmount-baouman-eimai-vraxyprothesma-apaisiodoksos-alla-makroprothesma-aisiodoksos