Depression Era: Palais de Beaux Arts de Bruxelles (BOZAR) 26/3 – 3/8

Standard

9c698f0aca273fe2c3774a5587f1cd4e by Enri Canaj «Shadows in Greece»

29s1eth1-thumb-large by Panos Kokkinias «Leave your myth in Greece»

3e430aac08e6b7ea2e2b1fcaad03f1bf
1877739bf48c66dcee580083bb055ebe (both) by Giorgos Moutafis «I had a Dream»

The Depression Era project inhabits the urban and social landscapes of the crisis. It begins as a collective experiment, picturing the Greek city and its outer regions, the private lives of outcasts, the collapse of public systems and snapshots of the everyday in order to understand the social, economical and historical transformation currently taking place in Greece. It seeks to do so with as clear a gaze as possible. It understands, in its double meaning, that entropy, disaster, uncertainty and insolvency are also states of mind, ushering us to an era where the notion of progress, the idea of growth and the reflex of looking forward to a future are no longer dominant modes of perceiving and creating in the world.

The Depression Era project brings together 30+ artists, photographers, writers, curators, designers and researchers. It seeks to stand outside the media montage and white noise of current public discourse by creating its own mosaic of images and texts. Its immediate goals are the broadcast and dynamic exploration of this mosaic on an online platform, a series of international exhibitions and publications. Its long-term goals include an open call to young artists, the eventual creation of an artistic archive of the crisis and through it, a new digital and physical Commons, an ‘anti-screen’ and ‘sidewalk museum’ that would return its mosaic of gazes back to their places of origin.

The Depression Era collective agrees that its images and texts are not Greek, but European, viewports to the shape of things to come, straddling the red line and offering an alternative, unofficial story to the Crisis.

See more: http://www.depressionera.gr/183825/a-b-o-u-t

Δεν πρόκειται μόνο για μια έκθεση φωτογραφίας και ας συγκεντρώνει τους πιο δραστήριους και ταλαντούχους σύγχρονους Ελληνες φωτογράφους.

Το «Depression era», που αυτές τις ημέρες παρουσιάζεται στις Βρυξέλλες υπό την ομπρέλα της μεγάλης εικαστικής έκθεσης «Καμία πατρίδα για τους νέους» (επιμέλεια: Κατερίνα Γρέγου), είναι ένα συλλογικό πείραμα. Ναι μεν καλλιτεχνικό στη βάση του, αλλά και μια ζωντανή και εν εξελίξει διαδικασία σκέψης, στοχασμού, διαλόγου για την κρίση, από μία μεγάλη ομάδα φωτογράφων, δημοσιογράφων, συγγραφέων, κινηματογραφιστών. Πώς διαβάζουν την κρίση των τελευταίων χρόνων, πού ανιχνεύουν τις ρίζες της, πώς αφουγκράζονται το παρόν, πώς καταγράφουν τους μετασχηματισμούς στην ελληνική κοινωνία;
Δεν θα δείτε φωτογραφίες που στοχεύουν στον εύκολο εντυπωσιασμό, δεν υπάρχει η λογική των ειδήσεων, μόνο η επιθυμία για μια βουτιά κάτω από την επιφάνεια, συνεισφορά στον προβληματισμό και στην ερμηνεία του φαινομένου που βιώνουμε όλοι τα τελευταία χρόνια.

Read more: Ενα ζωντανό αρχείο της εποχής και του τόπου http://www.kathimerini.gr/760170/article/politismos/eikastika/ena-zwntano-arxeio-ths-epoxhs-kai-toy-topoy